جستجو کردن
جستجو کردن

خرد کن چیست و چه کاربردی دارد؟

خردکن چیست ؟ کاربرد های دستگاه خرد کن مواد غذایی

با پیشرفت علم صنعت تولید لوازم خانگی به صورت گسترده دگرگون شد. خردکن‌ها یکی از لوازم بی نظیر و کاربردی هستند که به جای رنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها در انواع مختلف دستی و برقی تولید می‌شوند و قطعات متنوعی دارند. در این مطلب از وبسایت فروشگاه لوازم خانگی پیمان بابا قرار است بدانیم خردکن چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد.

دستگاه خردکن چیست؟

خردکن دستگاهی نسبتا ساده برای خرد کردن مواد غذایی در آشپزخانه است. خردکن‌ها دارای تیغه‌ای چرخان به همراه یک مخزن و یک درپوش هستند. زمانی که مواد غذایی در مخزن این محصول قرار می‌گیرند، تیغه‌های آن با نیروی وارده می‌چرخند و مواد غذایی را خرد می‌کنند. علاوه بر خرد کردن شما می‌توانید برای رنده کردن سبزیجات و پوره کردن مواد غذایی یا حتی تهیه سس از خردکن استفاده کنید.

یک خردکن خوب قدرت و توان بالایی دارد و از سیستم ایمنی بسیار خوبی برخوردار شده است. این محصول باید از جنس بدنه مطلوبی برخوردار شده باشد و تیغه‌های قوی داشته باشد تا بتواند به خوبی مواد غذایی را خرد کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین نوع از خردکن خوراکی و سبزی‌جات می‌توانید از مقاله « راهنمای خرید خردکن» استفاده کنید.

انواع خردکن‌‌ها کدامند؟

حال که دانستید خردکن چیست، بیایید با مدل‌های خردکن آشنا شویم. آشنایی با مدل‌های مختلف خردکن به شما کمک می‌کند تا خرید بهتری را تجربه کنید. دو مدل خردکن دستی و برقی داریم که در ادامه معرفی شده‌اند:

  • خردکن دستی

خردکن‌های دستی دستگاه‌هایی نسبتاً ساده هستند که از نیروی دست به جای نیروی موتور استفاده می‌کنند. این محصولات از نظر قیمت مقرون به صرفه هستند و مکانیزم طراحی آن‌ها مشابه با خردکن‌های برقی است. در برخی از مدل‌های خردکن دستی دکمه‌ای وجود دارد که با استفاده از آن دستگاه عمل می‌کند و در برخی دیگر اهرمی وجود دارد که باید بچرخد و سبزیجات، میوه یا هر ماده دیگری خرد شود. برای خرید بهترین نوع از خردکن‌های دستی باید به طراحی ارگونومی و ساختاری که این دستگاه‌ها دارند توجه کنید.

  • خردکن برقی

یکی دیگر از انواع Blade grinder یا خردکن، خردکن‌های برقی هستند. خردکن‌های برقی از نظر ساختار مشابه دستگاه‌های غذاساز طراحی شده‌اند. شما کافی است قطعات آن را در سر جای خود قرار دهید، دکمه آن را فشار دهید و خردکن را به کار بیندازید. خردکن‌های برقی دارای تنوع برند زیادی هستند. این محصولات قیمت بیشتری نسبت به خردکن‌های دستی دارند. از آنجایی که خردکن‌های برقی اصل دارای نمونه‌های فیک هم هستند، شما باید خودکارهای اصل را بشناسید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله « نحوه تشخیص خردکن اصلی » را بخوانید.

لیست قطعات تشکیل دهنده خردکن

ممکن است بپرسید قطعات تشکیل دهنده خردکن چیست؟ خردکن‌ها از قطعات متنوع زیادی ساخته شده‌اند. مهم‌ترین این قطعات به شرح زیر هستند:

1- تیغه

ممکن است برای شما هم سوال پیش بیاید خردکن تیغه دار چیست؟ تمامی خردکن‌هایی که دارای تیغه‌هایی برای خردکن و پوره کردن مواد غذایی هستند، در زمره این محصولات قرار دارند. می‌توان گفت اصلی‌ترین فرآیندی که خردکن انجام می‌دهد، به واسطه تیغه‌هایی است که دارد. تیغه‌ها بسیار تیغ برنده هستند و به سه حالت عمل می‌کنند. آن‌ها می‌توانند مواد غذایی را از نرم تا سفت به راحتی خرد و تکه تکه یا له کنند. این قطعات دارای تعداد متنوعی هستند و می‌توانند جدا شوند.

2- مخزن

مخزن خردکن محلی برای قرار دادن مواد غذایی است. قطعاتی همچون تیغه در مخزن قرار می‌گیرند و فرآیند خرد کردن را انجام می‌دهند. گنجایش مخزن‌های یک خردکن می‌تواند با هم متفاوت باشد و حجم آن به لیتر بیان می‌شود.

3- موتور

نیروی اصلی برای چرخاندن و حرکت دادن تیغه‌های خردکن به واسطه موتور ایجاد می‌شود. موتور خردکن با توان‌های متنوعی تولید می‌شود و توان آن با وات معرفی خواهد شد. توجه داشته باشید همه مدل‌های خردکن دارای موتور نیستند بلکه برخی از آن‌ها با نیروی دست کار می‌کنند.

4- درپوش

درپوش قطعه‌ای است که از پاشیدن و بیرون ریختن مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

کاربردهای برتر خردکن در آشپزخانه

خردکن وسیله‌ای کاملا حرفه‌ای مخصوص برش دادن مواد غذایی و خرد کردن آن‌ها است. اصلی‌ترین هدف از طراحی این دستگاه‌ها این است که مواد غذایی با سرعت بالا خرد شوند. حال آنچه که اهمیت دارد، کاربردهای خردکن است. این که خردکن آشپزخانه به چه دردی میخوره سوالی است که در ذهن هر فردی تداعی می‌شود. اصلی‌ترین کاربردهای خردکن در خرد کردن، له کردن و قطعه قطعه کردن انواع مواد مختلف است. مهم‌ترین کاربردهایی که این دستگاه دارد به شرح زیر هستند:

  • خرد کردن و ریز کردن مواد اولیه تهیه غذا مثل پیاز، سیب زمینی، هویج، کرفس و …
  • خرد کردن انواع میوه‌ها و مرکبات مثل پرتقال، نارنج، گوجه و …
  • خرد کردن انواع سبزیجات
  • خرد کردن گیاهانی که به عنوان چاشنی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند مثل گیاه زنجبیل
  • برش دادن و خرد کردن گوشتی که بافت نرم دارد مثل گوشت مرغ و گاو و میگو
  • خرد کردن یخ

مناسب‌ترین مواد غذایی برای خردکن‌ها

دستگاه خردکن وسیله‌ای است که برای خرد کردن مواد غذایی متنوع به کار گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید بهترین مواد غذایی برای خردکن چیست، به موارد زیر توجه کنید. همچنین می‌توانید مقاله با خردکن چه غذاهایی میشه درست کرد را مطالعه نمایید.

  • سبزیجات: با خرید خردکن می‌توانید در منزل خود به سرعت مواد غذایی را خرد کنید. برای خرد کردن سبزیجات آن‌ها را شستشو دهید و متناسب با گنجایش مخزن خردکن با بالاترین کیفیت سبزیجات را خرد کنید.
  • مرکبات: یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که دستگاه خردکن دارد، در خرد کردن مرکبات است. شما می‌توانید هر نوع از مرکبات را با استفاده از این دستگاه به ریزترین شکل ممکن در بیاورید.
  • خشکبار: خشکبار همچون انجیر خشک، برگه زردآلو و …. با استفاده از خردکن قابل خرد شدن هستند. البته دقت داشته باشید که برای استفاده بهتر از این دستگاه نباید خشکباری همچون آلبالو را وارد این دستگاه کنید. زیرا هسته‌های آلبالو تیغه و مخزن خردکن را خراب می‌کند.
  • خرد کردن یخ: از ویژه‌‌ترین قابلیت‌هایی که می‌توانیم برای یک دستگاه خردکن نام ببریم، خرد کردن یخ است. به هنگام خرید خردکن لازم است تمامی قابلیت‌های آن را بررسی کنید. همچنین شما باید بدانید بهترین برند تولید کننده خردکن چیست. چنانچه اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، می‌توانید مقاله « بهترین مارک خردکن چیست» را بخوانید.

مارک‌های برتر آسیاب تیغه‌ای در بازار

امروزه خریداران برای خرید خردکن به دنبال محصولات معروف و شناخته شده هستند. خوشبختانه با تنوع برندها دست شما در انتخاب خردکن باز است. مدل‌های پیشرفته و قدرتمند خردکن که در برندهای معروف تولید می‌شوند، از اجزایی پیشرفته برخوردار هستند که هر یک به بهبود عملکرد خردکن کمک می‌کنند. برترین برندهای خرید خردکن در ادامه معرفی شده‌اند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایلتان را برای ورود یا ثبت‌نام وارد کنید

ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد
ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:60)

ورود شما به معنای پذیرش شرایط پیمان بابا و قوانین حریم خصوصی است